Děti nemají o českém ani světovém beach volejbalu skoro žádné povědomí

Děti nemají o českém ani světovém beach volejbalu skoro žádné povědomí

Andrej Takáč - čtvrtek, 11. června 2015

Blog

Když se zeptáte dětí, které navštěvují beach volejbalové kroužky v různých areálech, sotva vám jako hráčky, ke kterým vzhlíží, jmenují Kiki a Maki. Nedají však často dohromady ani jejich celá jména.

Propagace plážových sportů v médiích prakticky neexistuje. Český volejbalový svaz se maximálně smířil s tím, že stačí jednou ročně zorganizovat světovou sérii a tím jejich popularizace beache zjednodušeně končí.

Úspěšnost českých sportovců není v plážovém volejbalu vůbec marná, přesto skoro žádné dítě nevyjmenuje současné halové mistry republiky v jakékoli kategorii.

Kristýnu Kolocovu a Markétu Slukovou ještě rozpoznávají díky jejich úspěšnému samostatnému marketingovému týmu a jejich výsledkům, ale tím povědomí o beach volejbalu u mládeže většinou končí.

Nechybí vzory, ale jejich prezentace

Naše nejsilnější mužské týmy trpí absencí dlouhodobě sestavené a úspěšné dvojice. Časté rozpady herního partnerství a tím daná neúspěšnost marketingu, která nemůže stavět na jediné letní sezoně, není schopna dostat do širšího povědomí žádný podobný brand.

V českých televizích v normálních vysílacích časech nebo ve sportovních zprávách televizních novin, popřípadě v pravidelných nebo aspoň občasných rubrikách hlavních českých deníků, má beach volejbal zastoupení akorát párkrát do roka. A to na vytvoření vzorů tolik důležitých pro výchovu mládeže nestačí. Děti neznají žádné brazilské, americké a jiné hvězdy beach volejbalového nebe. Netuší, kdy probíhají důležité turnaje, netuší vlastně vůbec nic. Zaplať pánbůh aspoň za tu světovku.

Vytvořit ke sportu trvalý vztah

Výchova musí začít už od trenérů v kroužcích. Ti by měli, pokud chtějí u dětí vytvořit k našemu sportu trvalejší vztah, budovat tuto znalost od prvních hodin. Jinak nás nikdo nebude rozlišovat od jiných kroužků jako je například keramika. Možná už samotné vnímání beach volejbalového tréninku jako kroužku zrovna nebudí dojem profesionálního statutu s cílem vychovávat reprezentanty v olympijském odvětví. Na sport by se prostě mělo chodit na tréninky makat, jinak nejsme pro rodiče i jejich ratolesti nic jiného než zabíjení volného času. Když ale poslouchám názory trenérů všech areálů a i jejich majitelů, mám dojem, že o toto zájem nemáme.

Chceme, aby se děti s naším sportem identifikovaly dlouhodobě, chodily na turnaje, reprezentovaly náš klub a vůbec se zařadily do naší komunity. To však bez vytváření vzorů a informovanosti o beachovém světě půjde jen velmi těžko.

Trénink za deště nebo s hosty

Přitom možností, jak to napravit, máme i přes nedostatky silného média, kam bychom posílali nové beachové tváře načerpat informace, docela dost. Moderní doba umožňuje nahrávat zajímavé zápasy a pouštět je dětem třeba za deště, kdy zrovna není vhodné trénovat venku. Místo toho bývá trénink často zrušen. Můžeme nějakého hráče, kterého by děti dle vás měly znát, pozvat jako hosta na jejich trénink apod. Fantazii se meze nekladou a proto ani my nemusíme ztrácet těžce budovanou základnu jen proto, že si nás často někdo může zaměňovat s keramikou.

Generální partner

Stample!

Beach Service finančně podporují:

Praha MŠMT Městský obvod Plzeň 4 Město Benešov Pardubice Pardubický kraj

Partneři a sponzoři

Birell Plzeňský Prazdroj Koktejl S-Centrum Benešov STAVOKA Hradec Králové, a. s.
Gymnázium Pardubice Mozartova HIKO SPORT Plzeň pro sport GALA KMOTRA Hanka Mochov